W ostatnim tygodniu marca, mieliśmy przyjemność poprowadzić warsztaty w Zespole Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim. W prezentacji uczestniczyli przyszli adepci handlu i reklamy.
Zajęcia prowadził wieloletni pracownik oraz wykładowca – Andrzej Sągin. Tematem spotkania było przedstawienie uczniom umiejętności miękkich z dziedziny autoprezentacji. Przyświecał nam cel, aby właściwie zmotywować młodzież do aktywnego uczestnictwa i podjęcia próby wykorzystania wiedzy, zaczerpniętej ze wstępnej części teoretycznej, w praktyce – skupiając się na realnych wyzwaniach, jakie będą czekać młode pokolenie na każdym etapie ich przyszłej kariery.
Plan prelekcji zakładał trzy bloki tematyczne: wprowadzenie teoretyczne, debatę oksfordzką i warsztaty z kreowania wizerunku, podczas których dwie (uprzednio wytypowane) grupy miały za zadanie przedstawić dany punkt widzenia w jak najlepszym świetle, wykorzystując wcześniej zdobytą wiedzę, uwagi i pomysły.
W pierwszej godzinie zajęć, Andrzej skupił się na fundamentalnych zasadach dobrego wystąpienia publicznego – zwrócił uwagę na aspekty zewnętrzne, takie jak: właściwa postawa; odpowiedni ton głosu; nienaganny ubiór (adekwatny do sytuacji); mowa ciała; utrzymanie kontaktu wzrokowego z odbiorcami. Następnie, Andrzej sypał propozycjami jak z rękawa - „jak każdy z nas może polepszyć swoje umiejętności oratorskie, jak skutecznie ujarzmić stres przed wystąpieniem i jak ważnym narzędziem może okazać się wizualizacja”.
Kolejną część prezentacji, przeznaczyliśmy na debatę oksfordzką. Uczniowie wybrali jeden z trzech zaproponowanych tematów, po czym wyłonili dwie grupy energicznych kandydatów, którzy z zapałem bronili danego stanowiska – zgodnie z konwencją – wykorzystując wcześniej ustaloną w grupach argumentację, starając się wykorzystać wszystkie narzędzia, o których rozmawialiśmy podczas poprzedniej lekcji. Każdy z uczestników otrzymał czas na przedstawienie swojego stanowiska, mierząc się z celnymi pytaniami adwersarzy. Debatę zamknęło wystąpienie jednego z reprezentantów obu grup, który miał za zadanie podsumować przebieg „szermierki słownej”, przedstawić puentę - niezbędną do kontynuacji ćwiczenia.
Trzeci i (niestety) ostatni segment spotkania, okazał się strzałem w dziesiątkę! Zaproponowaliśmy, aby wybrani dyskutanci wcielili się w rolę promotorów danej idei, pod postacią polityków prezentujących nowy projekt ustawy oraz w dziennikarzy, których zadaniem było precyzyjne zadawanie pytań, punktowanie nieścisłości, wystawienie na próbę umiejętności prezentacji przeciwnej grupy uczestników. Żywo poruszeni zaangażowaniem młodzieży – byliśmy bardzo zadowoleni, widząc szranki słowne młodych umysłów. Na dowód powodzenia naszego scenariusza oraz zaangażowania uczniów we wspólny projekt, niech świadczy fakt, że musieliśmy przedłużyć czas prezentacji pierwszej grupy ponad dwukrotnie, nie wspominając o czasie, jaki należało przeznaczyć dziennikarzom na zadawanie pytań… Warto podkreślić, że entuzjazm uczestników przełożył się na czynny udział widowni, która sama podnosiła ręce, chcąc zadać nurtujące pytania.
Cieszymy się z pracy uczniów, wszyscy jesteśmy wygrani, możemy czuć zadowolenie! Prezentacja oraz warsztaty spotkały się z serdecznym entuzjazmem, w pełnej humoru atmosferze. Z niecierpliwością czekamy na kolejne, zbliżające się wielkimi krokami inicjatywy, w kreatywnym, twórczym i konstruktywnym anturażu, o których z pewnością damy Wam znać. Czekajcie na relację!